Hamilelikte Mide Bulantısı

Genellikle sabah bulantısı olarak bilinen hamilelikte bulantı ve kusma, gebeliğin erken döneminde çok yaygındır.

Sizi günün veya gecenin herhangi bir saatinde etkileyebilir ve bazı kadınlar gün boyu hasta hissedebilir.

Sabah bulantısı tatsızdır ve bazı kadınlar için günlük yaşamlarını önemli ölçüde etkileyebilir. Ancak bebeğinizi daha fazla risk altına sokmaz ve genellikle gebeliğinizin 16. ila 20. haftalarına kadar düzelir.

Bazı kadınlar, hiperemezis gravidarum adı verilen ciddi bir gebelik hastalığı geliştirir . Bu ciddi olabilir ve vücudunuzda yeterince sıvı alamama ( dehidrasyon ) veya diyetinizden yeterince besin alamama ( yetersiz beslenme ) olasılığınız vardır . Bazen hastanede olmak üzere uzman tedavisine ihtiyacınız olabilir.

Bazen idrar yolu enfeksiyonları (İYE) mide bulantısı ve kusmaya da neden olabilir. Bir İYE genellikle mesaneyi etkiler, ancak böbreklere de yayılabilir.,

Mide bulantısı için tedaviler

Ne yazık ki, her kadının sabah bulantısına işe yarayacak hızlı bir tedavi yoktur. Her hamilelik farklı olacaktır.

Ancak semptomları hafifletmeye çalışmak için diyetinizde ve günlük yaşamınızda yapabileceğiniz bazı değişiklikler var.

Bu değişiklikler sizin için işe yaramazsa veya daha şiddetli semptomlar yaşıyorsanız, doktorunuz ilaç önerebilir.

Kendin deneyebileceğin basit ipuçları;

Sabah bulantınız çok kötü değilse, doktorunuz başlangıçta bazı yaşam tarzı değişikliklerini denemenizi önerecektir:

• Bol bol dinlenin (yorgunluk mide bulantısını daha da kötüleştirebilir)
  • Sizi rahatsız hissettiren yiyeceklerden veya kokulardan kaçının
  • Yataktan kalkmadan önce kızarmış ekmek veya sade bisküvi gibi atıştırmalıklar deneyin.
  • Karbonhidrat oranı yüksek ve yağ oranı düşük olan sade yiyeceklerden (ekmek, pirinç, kraker ve makarna gibi) az ve sık sık yemek yiyin
  • Sıcak yemeklerin kokusu sizi rahatsız ediyorsa sıcak yiyecekler yerine soğuk yiyecekler tercih edin.
  • Bol sıvı tüketin (çok az yudumlayarak ve sık sık kusmayı önlemeye yardımcı olabilir)
  • Zencefil içeren yiyecekler veya içecekler için. Zencefilin mide bulantısı ve kusmayı azaltmaya yardımcı olabileceğine dair bazı çalışmalar var (hamilelik sırasında zencefil takviyeleri almadan önce doktorunuza danışın.)
  • Akupresürü deneyin. Bileğinize baskı yapmanın, kolunuza özel bir bant veya bileklik kullanarak semptomları hafifletmeye yardımcı olabileceğine dair bazı çalışmalar var.

Mide bulantı ilaçları

Mide bulantınız ve kusmanız şiddetliyse ve yukarıdaki yaşam tarzı değişikliklerini denedikten sonra düzelmiyorsa, doktorunuz hamilelikte kullanımı güvenli olan antiemetik adı verilen kısa süreli bir bulantı önleyici ilaç tedavisi önerebilir.

Genellikle bu alerjileri tedavi etmek için kullanılan ancak aynı zamanda bulantıyı durdurmak için de kullanılan ilaç (antiemetik) bir tür antihistamin olacaktır.

Antiemetikler genellikle yutmanız için tabletler halinde verilecektir.

Hamilelikte mide bulantısı için risk faktörleri

Hamileliğin ilk 12 haftasındaki hormonal değişikliklerin muhtemelen sabah bulantılarının nedenlerinden biri olduğu düşünülmektedir.

Ancak, aşağıdaki durumlarda risk altında olabilirsiniz:

• İkizleriniz veya üçüzleriniz var
  • Önceki hamilelikte şiddetli bulantı ve kusma geçirdiyseniz
  • Hareket hastalığına yakalanma eğilimindesiniz (örneğin, araba tutması)
  • Migren baş ağrısı geçmişiniz var
  • Ailede sabah bulantısı varsa
  • Östrojen içeren kontraseptifler alırken kendinizi rahatsız hissediyorsanız
  • İlk hamileliğinizse
  • obezseniz *BMI’nız(vücut kitle endeksi) 30 veya daha fazla