Belirtiler

Menopoz (perimenopoz) başladığı aylarda veya yıllarda, bu belirti ve semptomları yaşayabilirsiniz:

• Düzensiz adet
  • Vajinal kuruluk
  • Sıcak basmaları
  • Titreme
  • Gece terlemeleri
  • Uyku sorunları
  • Duygudurum değişiklikleri
  • Kilo alımı ve metabolizmayı yavaşlatır
  • Saç ve ciltte kuruma, incelme
  • Meme dolgunluğu kaybı
  • Menstrüasyondaki değişiklikler de dahil olmak üzere semptomlar her kadın için farklıdır. Büyük olasılıkla, sona ermeden önce dönemlerinizde bazı düzensizlikler yaşayacaksınız.

Perimenopoz sırasında adet atlama süreleri yaygındır ve beklenir. Genellikle, adet dönemleri bir ay atlayıp geri dönecek veya birkaç ay atlayacak ve daha sonra birkaç ay boyunca aylık döngülere başlayacaktır. Bu dönemler de kısa süreli olma eğilimindedir. Ancak düzensiz dönemlere rağmen hamilelik mümkündür. Bir dönemi atladıysanız, ancak menopoz geçişine başladığınızdan emin değilseniz, ilk olarak hamilelik testi yaptırmanız gerekir.

Ne zaman doktora görünmeli
Önleyici ve koruyucu sağlık hizmetleri için doktorunuzu düzenli olarak ziyaret edin. Menopoz sırasında ve sonrasında bu randevuları almaya devam edin. Çünkü ne yazıkki kadın hastalıklarıyla ilgili kanserlerin görülme yaşı çoğunlukla menopoz sonrasıdır.

Yaşlandıkça koruyucu sağlık bakımı, kolonoskopi, mamografi,rahim ağzı kanser taraması (pap-smear testi)  ve trigliserit taraması önem arz eder. Doktorunuz, tiroid testi, meme ve pelvik muayeneler de dahil olmak üzere diğer testleri ve muayeneleri önerebilir

Menopoz sonrası vajinal kanama varsa her zaman önemli olduğundan doktorunuza görünmeniz gerekir.

Nedenler

Menopoz şunlardan kaynaklanabilir:

• Üreme hormonlarında doğal düşüş. 30'lu yaşların sonlarına yaklaştıkça, yumurtalıklarınız daha az östrojen ve progesteron yapmaya başlar - adet kanamasını düzenleyen hormonlar  ve doğurganlığınız azalır. 40'lı yaşlarınızda adet dönemleriniz daha uzun veya daha kısa, daha ağır veya daha hafif hale gelebilir ve sonunda - ortalama olarak, 51 yaşına kadar - yumurtalıklarınız yumurta üretmeyi durdurabilir ve daha fazla adet döngünüz olmaz.
  • Histerektomi. Rahiminizin alındığı ancak yumurtalıklarınızın alınmadığı bir histerektomi genellikle hemen menopoza neden olmaz. Artık adet döngünüz olmasa da, yumurtalıklarınız hala yumurta üretir ve östrojen,  progesteron üretir. Ancak hem rahminizin hem de yumurtalıklarınızın (total histerektomi ve bilateral ooferektomi) alındığı cerrahi operasyonlar menopoza neden olur. Adet dönemleriniz hemen durur ve bu hormonal değişiklikler birkaç yıldan ziyade aniden ortaya çıktığı için şiddetli olabilen sıcak basmaları ve diğer menopoz belirtileri ve semptomlarınız olabilir.
  • Kemoterapi ve radyasyon tedavisi. Bu kanser tedavileri menopozu indükleyebilir ve tedavi sırasında veya tedaviden kısa bir süre sonra sıcak basması gibi semptomlara neden olabilir. Menstrüasyonun durması (ve doğurganlık) kemoterapiden sonra her zaman kalıcı değildir, bu nedenle doğum kontrol önlemleri hala istenebilir.
  • Birincil yumurtalık yetersizliği. Kadınların yaklaşık yüzde 1'i 40 yaşından önce menopoz geçirir (erken menopoz). Bu durumun araştırılması gerekir. Ancak çoğu zaman hiçbir neden bulunamaz. Bu kadınlar için, hormon tedavisi tipik olarak beyin, kalp ve kemikleri korumak için en azından menopozun doğal yaşına kadar önerilir.

Komplikasyonlar

Menopozdan sonra, bazı sağlık durumları için riskiniz artar. Örnekler:

• Kalp ve damar (kardiyovasküler) hastalığı. Östrojen seviyeleri düştüğünde, kardiyovasküler hastalık riskiniz artar. Kalp hastalığı kadınlarda ve erkeklerde önde gelen ölüm nedenidir. Bu nedenle düzenli egzersiz yapmak, sağlıklı beslenmek ve normal kiloyu korumak önemlidir.
  • Osteoporoz. Bu durum kemiklerin kırılgan ve zayıf olmasına neden olarak kırılma riskinin artmasına neden olur. Menopozdan sonraki ilk birkaç yıl içinde kemik yoğunluğunu hızlı bir şekilde kaybedebilir ve osteoporoz riskinizi artırabilirsiniz. Osteoporozu olan postmenopozal kadınlar özellikle omurga, kalça ve bilek kırıklarına duyarlıdır.
  • İdrarını tutamamak. Vajinanızın ve idrar yolunuzun dokuları elastikiyetini yitirirken, sık idrara çıkma, ani, güçlü dürtüler, ardından istemsiz idrar kaybı (idrar kaçırma) veya öksürme, gülme veya kaldırma (stres inkontinansı) ile idrar kaybı yaşayabilirsiniz. . İdrar yolu enfeksiyonlarınız daha sık olabilir.

Pelvik taban kaslarının Kegel egzersizleri ile güçlendirilmesi ve topikal vajinal östrojen kullanılması inkontinans semptomlarını hafifletmeye yardımcı olabilir. Hormon tedavisi menopozal idrar yolu ve idrar kaçırma ile sonuçlanabilen vajinal değişiklikler için etkili bir tedavi seçeneği olabilir.

• Cinsel işlev. Düşük nem üretimi ve elastikiyet kaybından kaynaklanan vajinal kuruluk, cinsel ilişki sırasında rahatsızlığa ve hafif kanamaya neden olabilir. Ayrıca, duyumdaki azalma cinsel aktivite isteğinizi (libido) azaltabilir.

Su bazlı vajinal nemlendiriciler ve yağlayıcılar yardımcı olabilir.

• Kilo almak. Birçok kadın menopoz geçişi sırasında ve menopozdan sonra kilo alır çünkü metabolizma yavaşlar. Sadece mevcut kilonuzu korumak için daha az yemek ve daha fazla egzersiz yapmanız gerekebilir.