Nedenler

PCOS'un kesin nedeni bilinmemektedir. Rol oynayabilecek faktörler şunları içerir:

• Aşırı insülin. İnsülin, hücrelerin şekeri kullanmasına izin veren pankreasta üretilen hormondur. Hücreleriniz insülin etkisine karşı dirençli hale gelirse, kan şekeri seviyeleriniz yükselebilir ve vücudunuz daha fazla insülin üretebilir. Fazla insülin androjen üretimini artırabilir ve yumurtlamada zorluğa neden olabilir.
  • Düşük dereceli iltihap. Bu terim, beyaz kan hücrelerinin enfeksiyonla mücadele için madde üretimini tanımlamak için kullanılır. Araştırmalar, PCOS'lu kadınların, kalp ve kan damarı sorunlarına yol açabilen androjenler üretmek için polikistik yumurtalıkları uyaran bir tür düşük dereceli inflamasyona sahip olduğunu göstermiştir.
  • Kalıtım. Araştırmalar, bazı genlerin PCOS ile bağlantılı olabileceğini düşündürmektedir.
  • Aşırı androjen. Yumurtalıklar anormal derecede yüksek androjen üretir, bu da hirsutizm ve akne ile sonuçlanır.

Komplikasyonlar

PCOS komplikasyonları (uzun dönem etkileri)  şunları içerebilir:

• Kısırlık
  • Gestasyonel diyabet (gebelik şekeri)  veya gebeliğe bağlı yüksek tansiyon
  • Düşük veya erken doğum
  • Alkolsüz steatohepatit - karaciğerde yağ birikmesinden kaynaklanan ciddi bir karaciğer iltihabı
  • Metabolik sendrom - yüksek tansiyon, yüksek kan şekeri ve anormal kolesterol veya trigliserit seviyeleri gibi kardiyovasküler hastalık riskinizi önemli ölçüde artıran bir durum kümesi
  • Tip 2 diyabet veya prediyabet
  • Uyku apnesi
  • Depresyon, anksiyete ve yeme bozuklukları
  • Anormal uterin kanama
  • Rahim duvarı kanseri (endometriyal kanser)

PCOS'u kesin olarak teşhis etmek için bir test yoktur. Doktorunuz, adet dönemleriniz ve kilo değişiklikleriniz dahil olmak üzere tıbbi geçmişinizle ilgili bir araştırma yapacaktır.Fizik muayenede aşırı saç büyümesi, insülin direnci ve akne belirtileri olup olmadığı kontrol edilir.

Doktorunuz daha sonra şunları önerebilir:

• Pelvik muayene. Doktor üreme organlarınızı kitle, büyüme veya diğer anormallikler için görsel ve manuel olarak inceler.
  • Kan testleri. Hormon seviyelerini ölçmek için kanınız analiz edilebilir. Bu test, PCOS'u taklit eden menstrüel anormalliklerin veya androjen fazlalığının olası nedenlerini hariç tutabilir. Glikoz toleransını ve açlık kolesterol ve trigliserit seviyelerini ölçmek için ek kan testleriniz olabilir.
  • Ultrason. Doktorunuz yumurtalıklarınızın görünümünü  kontrol eder.

Obezite PKOS ile ilişkilidir ve hastalığın komplikasyonlarını kötüleştirebilir.

Tedavi

PCOS tedavisi, infertilite, hirsutizm, akne veya obezite gibi bireysel endişelerinizi yönetmeye odaklanır. Özel tedavi yaşam tarzı değişikliklerini veya ilaçları içerebilir.

Yaşam tarzı değişiklikleri

Doktorunuz, orta derecede egzersiz aktiviteleriyle birlikte düşük kalorili bir diyetle kilo vermeyi önerebilir. Kilonuzdaki hafif bir azalma bile - örneğin, vücut ağırlığınızın yüzde 5'ini kaybetmek - durumunuzu iyileştirebilir. Kilo vermek, doktorunuzun PCOS için önerdiği ilaçların etkinliğini de artırabilir ve kısırlığa yardımcı olabilir.

İlaçlar

Adet döngünüzü düzenlemek için doktorunuz şunları önerebilir:

• Kombinasyon doğum kontrol hapları. Östrojen ve progestin içeren haplar androjen üretimini azaltır ve östrojeni düzenler. Hormonlarınızı düzenlemek, endometriyal kanser riskinizi azaltabilir ve anormal kanama, aşırı saç büyümesi ve akne riskini düzeltebilir.
  • Progestin tedavisi. Progestin'i bir ila iki ayda bir 10 ila 14 gün almak, dönemlerinizi düzenleyebilir ve endometriyal kansere karşı koruma sağlayabilir. Progestin tedavisi androjen seviyelerini iyileştirmez ve hamileliği önlemez. Gebeliği önlemek istiyorsanız, sadece progestin içeren minipill veya progestin içeren intrauterin cihaz daha iyi bir seçimdir.

Yumurtlamanıza yardımcı olmak için PCOS ve kısırlık mevcut ve gebelik istemi varsa; kullanılacak ilaçlar:

• Klomifen . Bu oral anti-östrojen ilacı menstrüel siklusunuzun ilk bölümünde alınır.
  • Letrozol
  • Metformin Tip 2 diyabet için kullanıan bu oral ilaç insülin direncini artırır ve insülin seviyelerini düşürür. Klomifen kullanarak hamile kalmazsanız, doktorunuz metformin eklemenizi önerebilir. Prediyabetiniz varsa, metformin ayrıca tip 2 diyabete ilerlemeyi yavaşlatabilir ve kilo kaybına yardımcı olabilir.
  • Gonadotropinler. Bu hormon ilaçları enjeksiyonla verilir.

Aşırı saç büyümesini azaltmak için doktorunuz şunları önerebilir:

• Doğum kontrol hapları. Bu haplar aşırı saç büyümesine neden olabilecek androjen üretimini azaltır.
  • Spironolakton  Bu ilaç androjenin cilt üzerindeki etkilerini engeller. Spironolakton doğum kusuruna neden olabilir, bu nedenle bu ilacı alırken etkili kontrasepsiyon gereklidir. Hamileyseniz veya hamile kalmayı planlıyorsanız önerilmez.
  • Eflornitin Bu krem ​​kadınlarda yüz tüylerinin büyümesini yavaşlatabilir.
  • Elektroliz. Her saç folikülüne küçük bir iğne yerleştirilir. İğne, foliküle zarar vermek ve sonunda yok etmek için bir elektrik akımı darbesi yayar. Birden fazla tedaviye ihtiyacınız olabilir.

Yaşam tarzı

PCOS'un etkilerini azaltmaya yardımcı olmak için şunları yapmaya çalışın:

• Sağlıklı kiloyu koruyun. Kilo kaybı insülin ve androjen seviyelerini azaltabilir ve yumurtlamayı geri yükleyebilir. Bir kilo kontrol programı hakkında doktorunuza danışın ve kilo verme hedeflerine ulaşmak için düzenli olarak bir diyetisyenle görüşün.
  • Karbonhidratları sınırlayın. Az yağlı, yüksek karbonhidratlı diyetler insülin seviyelerini artırabilir. PCOS'unuz varsa doktorunuza düşük karbonhidratlı diyet hakkında bilgi alın.
  • Aktif ol. Egzersiz, kan şekeri seviyelerini düşürmeye yardımcı olur. PCOS'unuz varsa, günlük aktivitenizi arttırmak ve düzenli bir egzersiz programına katılmak, insülin direncini tedavi edebilir veya hatta önleyebilir ve kilonuzu kontrol altında tutmanıza ve diyabet geliştirmekten kaçınmanıza yardımcı olabilir.

Doktor görüşmenizde

• Yaşadığınız belirtileri ve süresini listeleyin
  • Dozlar dahil olmak üzere aldığınız tüm ilaçları, vitaminleri ve takviyeleri listeleyin
  • Diğer durumlar, son yaşam değişiklikleri ve stres faktörleri dahil olmak üzere önemli kişisel ve tıbbi bilgileri listeleyin